Mahti-Ahti lukee arvostamansa aviisit (Kauppalehti ja Helsingin Sanomat) kuudelta aamukahvilla. Maanantaina Mahti-Ahtilta meni pala kurkkuun.
Toimittaja ja tietokirjailija Olli Harman uunituore teos Myyntitykki (Talentum) pureutuu Mahti-Ahtin mielestä todella mielenkiintoiseen asiaan. Harma kirjoitti viime vuosikymmenellä huippumyyjistä juttusarjan Markkinointi & Mainonta -lehteen. Nyt hän on koonnut huippumyyjien opit kirjaksi, joka jutun kirjoittaneen toimittajan mielestä jokaisen markkinoinnin parissa työskentelevän kannattaisi lukea.
Kirjassa esitellään 50 suomalaista huippumyyjää Martin Saarikankaasta Hjallis Harkimoon ja Kone Oyj:n Teppo Voutilaisesta kiinteistökuningatar Kaisa Liskiin.
Kirjassa esitellään kymmeniä legendaarisia suomalaisia myyntitykkejä. Se on mielenkiintoista, mutta sitä Mahti-Ahti ei millään ymmärrä mitä korkeintaan keskinkertainen kiinteistönvälittäjä Kaisa Liski tekee tällaisessa joukossa. Onko tietokirjailija sokaistunut erottamaan faktan fiktiosta? Onko Harma valinnut Liskin teokseen televisiosarjasta syntyneen mielikuvan perusteella?
Mahti-Ahti voisi tältä istumalta nimetä 20-30 kiinteistökuningatar Kaisan myyntitulokset suvereenisti lyövää välittäjää Suomessa.
Kiusaus luvataa liikoja on Olli Harman ja huippumyyjien mielestä suomalaisten myyjien perisynty. Pettymyksen tuottaminen asiakkaalle on kohtalokasta: jatkokauppojen syntyminen sen jälkeen on vaikeaa.
Välittäjät ovat lupaamisen mestareita. He maalaavat toimeksiantojen toivossa asiakkaille mielikuvia nopeista kaupoista huippuhintaan.
Mahti-Ahtista olisi todella mielenkiintoista tietää kuinka moni televisiosarjan innoittamana Kaisan tai Miran (fiktiohuippuvälittäjät) ovat joutuneet karvaasti pettymään palveluun ja tuloksiin. Mahti-Ahti on viime aikoina viikottain törmännyt tällaisiin ihmisiin.
Jäämme jännityksellä odottamaan Harman seuraavaa tietokirjaa. Mahti-Ahti pelkää, että Harma haastattelisi nyt nähdyn perusteella maailman rikkaimmista ihmisistä kertovaan kirjaan myös Roope Ankkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti